Бизнес истории, които вдъхновяват към успех
Началото не винаги е лесно, дори и за някои от най-успешните компании в света. Повечето от големите брандове са започнали от ниво „спонтанна идея“ и са достигнали до световни величини. Голяма част от предприемачите са го направили с помощта на външно финансиране, което им е позволило да реализират бизнес идеята си на по-висок етаж. Ето и няколко типични примера за това.

Airbnb

Създатели на платформата, която позволява на милиони хора по света да пътуват нискобюджетно, са двама обикновени хора, Браян и Джо, които - след преместването си в друг град - изпитали сериозни затруднения да платят наема на апартамента си. Решават, че могат да спестят усилията и притесненията на много хора по света в тази посока, започвайки да предлагат услугата bed and breakfast на минималната възможна цена. Така се появява и първият им клиент – 30-годишен индиец. Началото е изключително трудно, а успехът не идва за една нощ, дори и с включена закуска на следващия ден. След като финансиране им е отказвано няколко пъти, най-накрая те успяват да получат такова в размер на 112 милиона долара. Останалото е продължение на история на успеха, от която, вярваме, поне веднъж сте били облагодетелствани и вие.

Alibaba.com
Основателят на Alibaba Джак Ма е роден в бедно семейство в комунистически Китай, проваля се два пъти на приемния изпит за университета и му отказват редица работни места, включително в неквалифицирани сектори. В началото той не знае и не разбира съществено за това как съществува и работи интернет, но мрежата го завладява с неограничените си възможности още при първия му сблъсък с нея. В първите месеци се опитва да реализира две свои бизнес идеи онлайн, но и двете се провалят главоломно. Четири години по-късно основава Alibaba.com. Успява да привлече финансиране от различни страни, използвайки натрупаните през годините контакти. След това идват и клиентите, които на свой ред превръщат Джак в най-богатия човек в Китай, а и в цяла Азия.

Instagram
Световноизвестното приложение за споделяне на фотография Instagram е основано от Станфордския възпитаник Кевин Систром, чийто произход е от средностатистическо американско семейство. Сблъсъкът му с технологиите обаче започва още докато е в гимназията, когато се научава как да кодира приложения. Първото му „изобретение“ е комбинация между Foresquare and Flickr. Малко хора знаят, че Марк Зукърбърг е искал да го наеме още преди да се дипломира, но Кевин все отказвал в името на образованието си. В крайна сметка той и приятелят му Майк Кригър прекарват осем седмици, разработвайки агресивно Instagram, като го завършват вечерта на 6 октомври 2010 г., когато е официалният му старт. Само два часа след появата му, сървърите започват да блокират, заради огромния трафик, а 24 часа по-късно приложението вече е #1 в iOS. В следащите девет месеца потребителите нарастват до внушителното число от 7 милиона. През 2012 година Кевин и Майк продават приложението си на Facebook за 1 млрд. долара, а няколко години след това решават да напуснат компанията и да се отдадат на нови предизвикателства.

Uber
Идеята за Uber се ражда след като основателят й Травис Каланик не успява да вземе такси в Париж, за да стигне навреме за конференция. Още тогава визията му включва създаване на мрежова транспортна комапния и осигуряване на частен превоз на един клик разстояние. След два неуспешни опита да стартира бизнес, на Кевин му е изключително трудно да намери финансиране и инвеститори, които да повярват в него. Но малко след като основава Ubercab в Сан Франциско, услугата се превръща в грандиозен хит. Uber се разраства и в други американски градове, а скоро след това се разгръща и в международен мащаб, като първата страна след САЩ, е именно Франция. Понастоящем приложението и услугите на компанията се ползват в над 60 страни и повече от 300 града в цял свят.

Всички тези истории се случват в различно време и при различни обстоятелства, но ни учат на едно и също нещо – дори и началото да е трудно, никога не трябва да изоставяме мечтите си. Особено когато знаем, че може да разчитаме на бърза финансова помощ под различни форми.